אמונות טפלות בלב ים – מה מותר מה אסור לעשות בלב ים.

מסעות בלב ים מאז ומעולם לוו בשלל אמונות טפלות. אלפי שנים קיימות אמונות שונות ומשונות הקשורת למסעות בלב ים, יש אמונות טפלות נפוצות מאוד כמו איסור מוחלט על שריקה בלב ים, וחלקן לא מוכרות ואף מוזרות כמו איסור להסתכל על ג'ינג'ים בעת עלייה לספינה.אמונות אלה הן כבר מסורת עתיקה בת מאות שנים או אפילו יותר. לימאים ודייגים יש שלל אמונות יחודיות הקשורת ליציאה לים. לתרבויות שונות אמונות שונות אך למרות השוני ניתן לראות דברים משותפים מרתקים. הבלוג של יאכט רנט מנסה לעשות סדר ולהביא רשימה של אמונות תפלות רווחות בלב ים.

אמנות טפלות ודייגים

אמנות טפלות של דייגים

נתחיל עם הדייגים ולא סתם. מדובר במקצוע עתיק יומין, כל כך עתיק עד שיש לו מספר איזכורים בתנך כגון וְאָנוּ, הַדַיּגִים, וְאָבְלוּ, כָּל-מַשְׁלִיכֵי בַיְאוֹר חַכּה; וּפרְשֵי מִכְמֹרֶת עַל-פְּנֵי-מַיִם, אֻמְלָלוּ" (ישעיהו י"ט. הדייג או מקצוע הפכפך, הים לעיתים מאיר לו פנים והוא חוזר הביתה עם שלל רב, אך לעיתים הדייג יכול לחזור הביתה עם ידיים ריקות ללא אוכל או פרנסה למפחתו. לכן מן ההגיון כי אמונות טפלות רבות הקשורת למזל טוב (או רע) יתפתחו סביב מקצוע הדיג.

לתרבויות רבות יש פטרונים שקשורים לים ועל מנת לרצות אותם יש רשימות של מה מותר ומה אסור לעשות לפני שיוצאים לים או במהלך ההפלגה עצמה, הנוצרים למשל מרבים להתפלל לפטרוס הקדוש, מכיוון שעל פי האמונה פטרוס בעצמו היה דייג, לכן תפילה כלפיו יכולה להביא מזל טוב ותעזור לדייג לחזור עם שלל משמעותי ברשתו. בנוסף דייגים נוצרים שנייה לפני שהם זורקים את הרשת למים נוהגים להצתלב למזל טוב.

פורטל היאכטות הישראלי

בברזיל יש עירוב תרבותי גדול לכן נוצר מאין עירבוב בין אמונות נוצריות, אפרקיות ואמנות של הילידים, כאשר דייגים ברזילאים יוצאים ללב ים הם מתפללים לימאנז'ה (Iemanjá), אלת הים והגלים שמקורה האנטרופלוגי ביבשת אפריקה. ימאנז'ה על פי האמונה, היא אישה יפה ומסתורית מלאת עצמה שהימאים הברזליים מבקשים ממנה מזל טרם יציאתם ללב ים. בכל הקשור לאמונות הקשורות לים מקומה של ימאנז'ה הוא מרכזי בברזיל. מידי חודש פבואר נערכים טקסים דתיים שונים  לכבודה, באיזורים של צפון בריל יוצאים סירות המשליכות מנחות שונות אל הים, מנחות אלו מבטאות את הבקשות השונות הכוללות מאכלים, מיני נוצות שונים, קמעות למזל, נרות ופרחים.

לכל תרבות ודת האמונות שלה, הדייגים המסולמים נוהגים להתפלל למוחמד כאשר הם זורקים רשתות לים, גם בישראל דייגי הכנרת הערבים נוהגים לקרוא לשיח' הקדוש עלי שהיה דייג. האגדה אומרת שבלוב לפני שהדייגים יוצאים עם הספינה ללב ים מביאים אישה שתטיל את מימיה על חרטום הסירה למזל טוב.  מנהג מעניין של דייגים צרפתיים הוא לשפוך יין אדום על הרשת לפני שמשליכים אותה לים. איסור מעניין נוסף הוא שאסור לדייג לספור את כמות הדגים שהוא דג באותו היום, ספרת? המזל ימנע ממך לדוג עוד דגים באותו היום. אלה רק חלק קטן של אמונות טפלות של דייגים, אך חשוב שאם ברצונכם לצאת למסע דייג, תדעו קצת מהן האמונות הטפלות הקיימות.

הקשר בין נשים לאמונות טפלות של ימאים.

נשים ואמונות טפלות על הסיפון

האמונות הרווחות על הקשר בין נשים לים הוא עתיק יומין. ככל הנראה מקורו מהעובדה כי הימאי הוא מקצוע גברי מובהק. ההגיון אומר שגברים נדדו מנמל לנמל בחיפוש אחר פרנסה, והנשים נשארו בחוף לטפל בעבודות הבית והילדים. מכיוון שרק גברים חיו על הספינות נוצרו שלל אמונות שמסבירות כי נשים מביאות מזל רע למסע. יש שיגידו כי בסיס האמונה נובע מהעובדה כי הים עצמו הוא נשי, לכן נוכחות אישה על הספינה יכולה לגרום לים לקנא. אפשר לומר שהימאים מתחייסים לספינה עצמה כאישה ולכן הספינה היא זו שתקנא בנוכחות הנשית האחרת. אך אם האישה על הספינה היא עירומה זה דווקא מרגיע את הים, אמונה זו היא המקור לבניית נשים חשופות חזה על חרטומיהן של אוניות, תפקידה של האישה העירומה הוא להתריס כנגד איתני הטבע המאיימים לפגוע בשלמות הספינה.

אמונות טפלות בחיל הים

בכללי ניתן להגיד שלחיילים יש המון אמונות טפלות, לכל חייל יהיה את הרשימה שלו של מה מותר ואסור לעשות. אך מעל לכל ספק לחיל הים יש את רשימת האמונות הטפלות הארוכה (והמוזרה) ביותר. נתחיל מהאיסור החמור ביותר, שכל חייל על סטיל ידע לדקלם בעל פה, לנשים אסור להכנס באופן חד משמעי לחדר המכונות מכיוון שמדובר במזל רע לספינה. על מנת להסיר את העין הרע שנגרם עקב כניסת אישה, נהוג לפזר מלח על האוניה על מנת למנוע את "האסון". אגדה אורבנית מפורסמת מספרת כי מפקד אחד החליט למרות האיסור הבלתי רשמי לצרף את הרל"שית של מפקד שייטת הצוללות להפלגה, כאשר הצוללת עזבה את החוף ישר התחילו הצרות. בתוך הצוללת נפתחה מהומה ושלל תקלות בלתי צפויות פקדו אותה, כאשר הצוללת חזרה אל עבר הנמל והשאירה את הרל"שית בחוף נגמרו הצרות של הצוללת.

בכלל לצוללות יש רשימת אמונות טפלות מרשימה, בעת העלייה רוקעים הצוללנים פעמיים כדי להבטיח שבמהלך המסע הצוללת תישאר יציבה. האדם הראשון שעולה על הצוללת עליו לשתות "שמפניית מעמקים" מדובר בקוקטייל די מבחיל של מי ים וטינופת. מנהג אחר אומר שאסור לצאת עם הצוללת ביום חמישי. למה אתם שואלים? אין באמת סיבה נראית לעין, האמונה אומרת כי הצוללת פשוט לא אוהבת את זה, לי נראה שהחיילים פשוט לא רוצים להפסיד את החמשוש שלהם. אך האמונה המוזרה מכולם קשורה לאדומי השיער והים. יש איסור לדבר עם ג'ינג'י לפני שעולים לספינה. המחמירים יגידו שעוד בדרך לבסיס אסור לפנות אליו, אלא אם הוא פונה אלייך. לא רק הג'ינג'ים סובלים מאפליה גם לסובלים מבעיות פלטפוס נחשבים למביאי מזל רע לספינה, תאמת די מוזר בנינו אך אף פעם לא היה הרבה הגיון באמונות טפלות.

אסור לשרוק על הספינה!

מדובר אולי באמונה המוכרת ביותר, ולבט אחת העתיקות ביותר. יש איסור מוחלט!! לשרוק על סיפון הספינה, האגדה אומרת שנפטון אל הים הוא קנאי מאוד והוא עלול לחשוב שהשריקה מיועדת לאשתו, וכעונש הוא יטביע את הספינה. מקור אחר לאיסור זה מגיע מאמונה כי השריקה תעורר את הרוח השורקת, הרוח תחשוב שמנסים להתחרות בה ועל כן תגביר את השריקה שלה עצמה ועלולה להיווצר סופה. אך כיום ניתן לחשוב על הסבר רציונלי על איסור זה. משרוקית משמשת כקריאה לעזרה בלב ים, לכן שריקה היא למעשה איתות למקרה חירום, לכן רק כאשר יש מצב חירום יש לשרוק בלב ים.

אמונות טפלות נוספות בלב ים
אמונות טפלות בלב ים

ישנם כך כך הרבה אמונות טפלות בלב ים שעל מנת להקיף את כולן עליי לכתוב ארבעה או חמישה פוסטים שונים (אולי אעשה זאת בהמשך) על האמונות השונות הקשורות למסעות בלב ים. מאמונות שונות הקשורת לבעלי חיים (לדוגמא כריש לצד הספינה מסמל מוות) ואמונות שונות קשורות לחפצים שונים כמו פרסת סוס או פרחים שעל פי האמונה מביאים מזל רע. הכנו רשימה קצרה של 15 אמונות שונות הקשורות לאמונות טפלות בים.

  1. שני כלבים על הסיפון יביאו מזל טוב לספינה, אבל רק שני כלבים, לא יותר ולא פחות.
  2. בניגוד מוחלט לאמונה הטפלה על היבשה, בלב ים חתולים שחורים דווקא מביאים מזל טוב.
  3. פרחים מביאים מזל רע, לא רצוי לעלות פרחים על הסיפון.
  4. אסור לקרוא לאונייה על שם אישה נשואה, אם תעשה זאת הים עלול לקנא.
  5. אסור ששמה של האונייה יסתיים באות A, מכיוון שזה מביא מזל רע!
  6. גם החלפת שמה של אונייה יביא מזל רע, בחרת שם מסויים תשאר איתו!
  7. לעולם אל תאמר את המילה "לטבוע" בלב ים (לא נראה לי שצריך להסביר למה…)
  8. אם תסתפר בלב ים, כנראה שלא תחזור יותר לכיוון החוף.
  9. על פי האמונה אסור לצבוע אונייה בכחול, מכיוון שזה יביא מזל רע.
  10. המיצאות של דולפינים בצידי הספינה היא סימן מובהק למזל טוב.
  11. חזרתם לחוף וראיתם סימני נשיכה של כריש על העץ? מספר הסימנים יספרו לכם תוך כמה ימים יקרה אסון לספינה.
  12. הבאתם מטריה לספינה? אוי ואבוי מה יקרה לכם…
  13. ראיתם סנונית עפה בשמיים בזמן ההפלגה, יופי, כנראה שיש לכם מזל טוב.
  14. הימצאות כמרים על הסיפון הם סימן למזל רע.
  15. אבל אם תרצו להגיע הביתה בבטחה, קחו מטבע כסף ושימו אותו מתחת לתורן וזה יבטיח לכם מסע מוצלח הביתה.

אולי יעניין אותך גם: